25 juni 2007

Sockerbomb!

Alltså. Jag gjorde ett misstag i mitt midsommarbakande. Jag fick för mig att inte följa receptet till punkt och pricka utan minska mängden socker. Som en del i att försöka vara lite mera hälsosam... OK, det blev en kaka. Men den blev ju så klart inte alls lika god som den blir om man följer receptet. Och minskar du trots det mängden socker så passa extra på den i ugnen - min fick snabbt brända kanter och var genomgräddad alldeles för hastigt. Så...nästa gång blundar jag och häller i allt det där sockret... För då blir kakan som konfekt. Jo, en sak till som jag ändrat. Det står margarin i receptet. Men jag kör med ekologiskt smör :-)

Det här är vad som behövs till en KOKOSTOSCA:

Form: 35x40 cm.

KAKA:
4 ägg
6 dl strösocker (jag tog 4 dl och det blev en annan kaka...)
150 gram rumsvarmt smör
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vetemjöl

GLASYR:
200 gram kokosflingor
2 dl strösocker
1 dl sirap
1 ½ dl vispgrädde
75 gram smör

UGN 200 grader C.

1. Vispa samman ägg och socker. Vispa därpå ner smör, och siktad kakao. Rör till sist ner mjölet som du blandat med vaniljsocker och salt.
2. Bred ut smeten i en bakpappersklädd långpanna men bred inte ändå ut i kanterna.
3. Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter och koka under tiden ihop glasyren genom att blanda alla ingredienser och sjud dem på svag värme i ca 5 minuter.
4. Bred glasyren över kakan och grädda i ytterligare ca 10 minuter eller tills glasyren blivit lite ljusbrun.
5. Låt kakan svalna innan du skär den i bitar.

Receptet har jag sparat lääänge och bara bakat 2 gånger!! Urklippt ur Allt om mat nr 5/1996!
Hade ingen som helst tanke på att plåta mitt bakverk...klantigt!

7 kommentarer:

Signes Vind sa...

Tusen tack för receptet - låter som en kaka helt i min smak och då skall det vara både socker o riktigt smör! tänka på figuren får man göra vid andra tillfälle - man ska njuta av livet!!!!

Anonym sa...

Mmmmums....det låter som om den är jättegod!! Ska definitivt prova på att göra den i sommar!! Tack för receptet!!
Kram!

Anonym sa...

Muums! Nu är det tyvärr för min del slut på slisk ett tag. Blev alldeles för mycket i helgen ;-)

LISEN sa...

Signe: Eller hur!! Förstår i efterhand inte vad jag tänkte när jag fick för mig att snåla in på sockret och tro attd te inte skulle göra skillnad. Men å andra sidan är det ju en grotesk sockermängd.

Tina: Hoppas du gillar den. Den är ganska enkel att göra. Perfekt att ha på lut i frysen.

Charlotte: Då är vi två...! Men är det helg så är det :-) Nu blir det power walks varje morgon...

Lella sa...

Mumsfillibabba :o)
Ska jag prova att baka, mamsen kommer att gilla den. Kram

I Veras hus sa...

Ååååhhhh guuud såå goottt!

Ska spara och ge mig på till helgen då vi ska ha lite kalas.

LISEN sa...

Lella: Gör hon säkert. och du med, kanske ;-)

Vera: Hoppas den faller i smaken!!