18 juli 2007

Gaaarden party...och ett favoritrecept.


Sommar och sommar...ja, det vete tusan hur det blir med den i år. Vad tror ni? Vänder det snart och blir en sån där kalassommar? Verkar lite vingligt rentav, tycker jag. Ena dagen ösregn, nästa strålande sol. Idag är det närmast lite höstkänsla här - blåsigt, grått, inte särskilt varmt. Så modig är väl den som vågar sig på att planera en trädgårdsfest. Men med lite varma tröjor, plädar, tält och presenningar i beredskap så ska det väl gå vägen...Och dessutom ska det ju förstås finnas god mat och dryck på ett kalas...!
Förra året hittade jag nånstans ett recept på en färskpotatissallad som är bland de godaste jag ätit. Nu höftar jag lite när jag gör den men jag hoppas du vågar prova, trots mina lite luddiga mängder... Du får köra på känn och prova dig fram. Supergott till grillat.
Koka färskpotatis.
Vispa ihop en dressing på dijonsenap, olivolja, vitvinsvinäger, salt och peppar.
Dela de knappt genomkokta och ännu varma potatisarna och häll dressingen över. Blanda därefter i några strimlade soltorkade tomater och en näve ruccolasallad. Blanda försiktigt. Sist (men helt avgörande för smaken) - strö över rostade valnötskärnor och hyvlad parmesan...
One day heavy rain, next sunny and warm. You have to be brave to plan a garden party this summer...But on the other hand...with cardigans, blankets, gazebos, food and drinks it will work...
My favorite potato salad, perfect for garden parties: new potatoes, a dressing made of dijon mustard, white vine vinegar, olive oil, salt and peppar. Mix it and pour over the warm chopped potatoes. Then add some sliced sundried tomatoes, rocket salad, roasted walnuts and parmesan cheese and mix carefully. Mmmm...very tasty.
Foto: Sköna Hem.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har gjort liknande potatisalladeroch det är ju så gott. Däremot har jag aldrig provat med valnötskärnor och parmesan men det låter väldigt gott. Det får det bli nästa gång.
Snygga gröna glas på bilden. Är det dina? Var har du köpt de isf?

Anonym sa...

...jag såg nu att fotot kommer från Sköna hem :-)

LISEN sa...

Kix: nötterna och parmesanen ger innebär en liten extra smakdimension. Tyvärr har jag nästan ätit mig trött på den vid det här laget...Det blir ju till slut så med favoriter. Glasen är Ikeas Diod. Är inte säker på att de finns i grönt längre, men kanske, kanske...

Kristina Eriksson sa...

Vilken fin blogg du har, mycket vackra bilder.