04 juli 2007

Somrigt.


Förra sommaren köpte jag en ljusrosa och en ljusgrön skål att blanda kaksmet eller vispa grädde i. Minns från barndomen hur det hemma hos min bästa kompis familj fanns en babyblå sådan och hur vacker jag tyckte den var. Så skulle en bakskål se ut... Extra vackert när vi blandade ihop en cremegul sockerkakssmet. Färgerna var lika milda - skålens blå mot smetens gula. Redan då var jag med andra ord nörd som brydde mig om den sortens detaljer. För att inte tala om vilket intryck sådana triviala saker hade på mig som barn... Och precis likadant är det med min pistagegröna och min rosa skål - de påverkar mig positivt. Det ser så gott ut...Tänk er en choklad-kladdkakesmet i den gröna skålen...Eller i den rosa... Mmmm...så snyggt! Skålarna på bilden hittade jag hos Isabella Smith.
.......................................................................................................
Last summer I bought new mixing bowls. One pistacchio green and one baby pink. They remind me of my childhood when baking at my best friend's house. They had one in baby blue and I just loved it. I love the look of the colours when preparing a chocolate cake...chocolate+pistacchio green - mmm...lovely colours together... The bowls in the picture come from Isabella Smith.

10 kommentarer:

hulukvarn sa...

Hej Hej!! Vilka underbara skålar. Jag behöver nya, idag vispade jag grädde i en porslinskål:) Ha en fortsatt fin vecka!

Anonym sa...

Ja dom skålarna står högt upp på önskelistan, dom är så himla fina!!
kramen

Anonym sa...

Ja, klart att en bakskål ska se ut så! :-) Det där med färger var viktigt för mig som barn också. Jag var helt fascinerad av vackra molnformationer vid solnedgångar, minns hur jag satt i bilen och njöt av synen av lupiner i dikena. Och funderade på det där med färger. Det är en oerhörd tillfredställelse att kunna uppskatta skönheten på detta sätt, det berikar livet. Väldigt mycket. Själv älskar jag min gula bakbunke i plast som jag ärvt från mormor. Sambon var illa ute när han tänkte ta den och blanda kakelfog i!

Anonym sa...

Jag förstår precis vad du menar! Jättefins skålar!

Signes Vind sa...

Har fruktansvärt fula bakskålar. o jag som älskar att baka - varför har jag inte satsat på det? Tack för tipset.

LISEN sa...

Hulukvarn: Porslinsskålar är ju väldigt vackra men rent praktiskt är det ju skönt med plast...I alla fall om det gäller elvisp...

Pernilla: Visst är de!!

Pethra: Ja, färger kan betyda och ge mycket!

Art[e]fact: Ja, vissa saker etsar sig fast...

Signe: Lycka till i jakten på nya :-)

Anonym sa...

Ja, dom där har jag tittat mer än en gång på, så himla läckra färger!

LISEN sa...

Lisa: ja, visst ärde somriga och fräscha...?

Anonym sa...

Riktigt snygga skålar. Färger är viktigt i det mesta man gör - det blir ju så mycket roligare med fina saker! :-)

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Precis samma tanke tänkte jag när jag blandade en härlig morotskakesmet i min knallrosa margreteskål...dock inget jag sade högt! Min snälla man akulle nog bara le åt mig!
/Caroline